Koken met Kennis recensies

Wetenschappelijk koken: door chemische kennis begrijpen waarom bepaalde bereidingswijzen belangrijk zijn (bijvoorbeeld pasta in zout water koken, friet goed omschudden tijdens het bakken). Deze kennis vormt samen met zo’n honderd recepten dit boek. De auteurs vormen het duo ‘Cook & Chemist’ en schreven eerder twee soortgelijke boeken: ‘Cook & Chemist’ (2007)* en ‘Meer recepten uit de moleculaire keuken van Cook & Chemist’ (2008)**. Dit boek is een bundeling van beide boeken, aangevuld met nieuwe kennis. Na een inleiding en een flink stuk theorie volgen de recepten, afgewisseld met interessante weetjes. De recepten zijn overzichtelijk weergegeven: ingrediënten, stap-voor-stap-bereiding en welke theorie er bij dit gerecht aan bod komt. De gerechten zijn ingedeeld in thema’s, die worden onderverdeeld in hoofdstukken. Van eenpansgerecht tot saus en ijs; het komt allemaal aan bod. Bevat kleurenfoto’s en illustraties, echter niet bij elk recept. Bevat een inhoudsopgave, verklarende woordenlijst en register. Interessant boek voor iedereen die de wetenschap achter het koken wil ontdekken; wie enkel een receptenboek zoekt, zal dit minder aanspreken.

Yvonne Mink

Ik ben heel erg blij met dit boek! Het beschrijft niet alleen de bereidingstechniek maar vooral wat er gebeurt met het product tijdens de specifieke bereiding. Hierdoor begrijp ik veel beter het kookproces. Het wordt duidelijk en in begrijpelijke taal uitgelegd. Het leest makkelijk. Een “must have” voor iedere hobby kok en misschien zelfs ook nog professionele koks.

van: bol.com

Er zijn mensen in deze wereld die liever niet blindelings bevelen en opdrachten opvolgen. Mensen die juist moeten begrijpen waarom ze iets doen. Ik kan er over meepraten, ik ben er zelf ook een. Dan heb je met kookboeken soms wel een uitdaging in handen. De omschrijvingen zijn vaak zo staccato en kort opgeschreven, dat je wel doet wat er staat, en iets ziet gebeuren, maar: wat? En heeft het wel nut wat je doet? In Koken met Kennis gaat daarbij een wereld voor je open. Eke Marien en Jan Groenewold vertellen je namelijk over de chemische processen die plaatsvinden in de keuken! Zowel tijdens het voorbereiden als het bereiden zelf gebeurt er namelijk van alles op moleculair vlak. En zo leer je dat het heel nuttig is om zout toe te voegen aan pasta, en waarom je bouillon niet ineens bij je risotto moet gieten. En waarom je je biefstukje eerst even moet insmeren met kiwi! Nieuwsgierig geworden? Dat kan ik me goed voorstellen. Want in Koken met kennis wordt niet alleen verteld waarom je de tradities in ere moet houden, maar je leert ook een paar nieuwe trucjes, waarmee je jouw gerechten nog beter kunt maken. Zo krijg je de lekkerste steak, de krokantste friet, maar ook de meest aromatische sauzen! De tekst zelf is redelijk vlot geschreven, hoewel deze wel doorspekt is met wetenschappelijke feitjes en kennis. Soms gaat dit best diep, maar gelukkig staan er ook genoeg praktijkvoorbeelden in vermeld, waardoor die kennis direct verduidelijkt wordt. Naast alle concrete tips en trucs vind je ook nog meer dan 100 recepten in dit boek. Koken met Kennis is overigens een bundeling van twee eerder verschenen boeken: “Cook & Chemist” en “Meer recepten uit de moleculaire keuken van Cook & Chemist”.

van: coolesuggesties.nl